Artikel i Intra 2/1999.

 

 

Striden om LSS.

 

 

 

 

 

Kommunfšrbundet vill avveckla LSS

 

 

 

 

Handikapplagen, LSS, garanterar personer med svŒra funktionshinder ett visst minimistšd. FŒr man inte detta stšd kan man gŒ till domstol och klaga. Om domstolen finner att den funktionshindrade har rŠtt till sitt begŠrda stšd ska man ha detta.

En enig riksdag har antagit LSS. Det Šr rimligt, sa man, att svŒrt funktionshindrade har en stark rŠttslig stŠllning i samhŠllet. Och att lagen garanterar en hšg nivŒ pŒ stšdet till dessa personer oavsett var i landet de bor.

€nda sedan stšdet till funktionshindrade bšrjade ta form fšr hundra Œr sedan, har det funnits ršster som menat att detta stšd kostar fšr mycket och att staten inte ska lŠgga sig i hur lokala myndigheter tar hand om sina medborgare. Sedan den senaste handikappreformen har dessa krafter argumenterat sŒ hŠr:

 

1. Staten har vŠltrat šver stora kostnader pŒ de ekonomiskt hŒrt anstrŠngda kommunerna.

Det Šr fel. Genom skattevŠxlingen (dŒ kommunerna škade sin skattesats samtidigt som landstingen minskade sin), genom direkta bidrag och genom att staten tagit pŒ sig merparten av kostnaderna fšr personlig assistans (som bl a innebŠr minskade kostnader fšr hemtjŠnst och personalstšd fšr kommunerna), har kommunerna i verkligheten blivit vŠl kompenserade fšr handikappreformen.

 

2. RŠttighetslagstiftningen innebŠr ett intrŒng i det kommunala sjŠlvstyret och hindrar dŠrmed kommunernas lokaldemokratiska handlingsutrymme.

Det Šr riktigt! Fšr det Šr just det som Šr vitsen med LSS - att kommunerna, nŠr de planerar sin verksamhet, ska prioritera de svŒrast funktionshindrades behov.

 

3. Resurserna mellan olika hjŠlpbehšvande grupper blir ojŠmlikt fšrdelade.

€ven det Šr i sak riktigt. LSS innebŠr att personer med svŒra och livslŒnga funktionshinder fŒr rŠtt till ett stšd som gŒr utšver det som andra grupper har. Lagen syftar till full delaktighet och jŠmlikhet fšr funktionshindrade. Fšr det krŠvs extra resurser.

Ett fŒtal kommuner och landsting har motsatt sig lagen genom att strunta i de domstolsbeslut som gŒtt dem emot. Men efterhand har detta blivit ohŒllbart. Politikerna kan inte begŠra laglydighet av medborgarna samtidigt som man sjŠlv begŒr lagbrott. terstŒr dŒ fšr dem att fšrsška Šndra pŒ lagen.

Kommunfšrbundets skrift "En samlad lag fšr vŒrd och omsorg" Šr ett sŒdant fšrsšk.

Man sŠger givetvis inte šppet att handikappomsorgen kostar fšr mycket. Man sŠger "En rŠttighetsbaserad lagstiftning medger inte ett tillrŠckligt lokalt handlingsutrymme fšr att kunna pŒverka kostnadsutvecklingen".

Man sŠger givetvis inte heller šppet att man vill minska funktionshindrades rŠttigheter. IstŠllet skriver man att LSS "brister i frŒga om helhetssyn och flexibilitet".

Den samlade lag om vŒrd och omsorg som man fšreslŒr ska vara en "skyldighetsbaserad lag". Ett beslut ska kunna laglighetspršvas i domstol. Dessutom ska patientnŠmnderna utstrŠcka sin verksamhet till att omfatta ocksŒ detta omrŒde.

Det lŒter ju bra. €nda tills man fšrstŒr att det Šr kommunen sjŠlv, som genom "kommunala riktlinjer" ska definiera sina skyldigheter gentemot funktionshindrade och att laglighetspršvningen bara handlar om beslutet varit formellt riktigt. Och att patientnŠmndernas verksamhet Šr till intet fšrpliktigande.

Man sŠger givetvis inte att man tycker att funktionshindrade har det fšr bra i jŠmfšrelse med andra som Šr i behov av samhŠllets stšd. Man sŠger sig vilja "bidra till en mer jŠmlik stŠllning mellan sŒvŠl olika grupper av funktionshindrade som mellan funktionshindrade och andra behšvande grupper".

Jo, jŠmlikhet Šr ju bra. Men det var inte den typen av jŠmlikhet som var mŒlet med stšdet till funktionshindrade. SŒ hŠr uttalade sig riksdagen redan 1982: "Handikappades rŠtt till levnadsfšrhŒllanden, som Šr likvŠrdiga andra mŠnniskors, fŒr inte pŒverkas av svŠngningar i samhŠllsekonomin. tgŠrder fšr att skapa delaktighet och gemenskap mŒste vidtas Šven om samhŠllets ekonomi Šr anstrŠngd" (SOU 1982:46, sid 119).

Skriften "En samlad lag om vŒrd och omsorg" Šr i grunden en falsk och omoralisk skrift. Falsk, dŠrfšr att den gŒng pŒ gŒng motiverar sina fšrslag med andra motiv Šn de verkliga. Omoralisk dŠrfšr att den bryter mot den mšdosamt uppbyggda solidariska samhŠllssyn som ligger till grund fšr rŠttighetslagen LSS.

Karl Grunewald och Hans Hallerfors

 

 

Svenska Kommunfšrbundet, En samlad lag om vŒrd och omsorg? 168 sidor, 1999. Kommentus fšrlag AB. Pris 150 kr + moms och frakt.

Tel: 08-709 59 90, fax: 08-709 59 80