Artikel i Intra 2/1999.
Striden om LSS.
Handikapplagen, LSS, garanterar personer med svra funktionshinder ett visst minimistd. Fr man inte detta std kan man g till domstol och klaga. Om domstolen finner att den funktionshindrade har rtt till sitt begrda std ska man ha detta.
En enig riksdag har antagit LSS. Det r rimligt, sa man, att svrt funktionshindrade har en stark rttslig stllning i samhllet. Och att lagen garanterar en hg niv p stdet till dessa personer oavsett var i landet de bor.
nda sedan stdet till funktionshindrade brjade ta form fr hundra r sedan, har det funnits rster som menat att detta std kostar fr mycket och att staten inte ska lgga sig i hur lokala myndigheter tar hand om sina medborgare. Sedan den senaste handikappreformen har dessa krafter argumenterat s hr:
1. Staten har vltrat ver stora kostnader p de ekonomiskt hrt anstrngda kommunerna.
Det r fel. Genom skattevxlingen (d kommunerna kade sin skattesats samtidigt som landstingen minskade sin), genom direkta bidrag och genom att staten tagit p sig merparten av kostnaderna fr personlig assistans (som bl a innebr minskade kostnader fr hemtjnst och personalstd fr kommunerna), har kommunerna i verkligheten blivit vl kompenserade fr handikappreformen.
2. Rttighetslagstiftningen innebr ett intrng i det kommunala sjlvstyret och hindrar drmed kommunernas lokaldemokratiska handlingsutrymme.
Det r riktigt! Fr det r just det som r vitsen med LSS - att kommunerna, nr de planerar sin verksamhet, ska prioritera de svrast funktionshindrades behov.
3. Resurserna mellan olika hjlpbehvande grupper blir ojmlikt frdelade.
ven det r i sak riktigt. LSS innebr att personer med svra och livslnga funktionshinder fr rtt till ett std som gr utver det som andra grupper har. Lagen syftar till full delaktighet och jmlikhet fr funktionshindrade. Fr det krvs extra resurser.
Ett ftal kommuner och landsting har motsatt sig lagen genom att strunta i de domstolsbeslut som gtt dem emot. Men efterhand har detta blivit ohllbart. Politikerna kan inte begra laglydighet av medborgarna samtidigt som man sjlv begr lagbrott. terstr d fr dem att frska ndra p lagen.
Kommunfrbundets skrift "En samlad lag fr vrd och omsorg" r ett sdant frsk.
Man sger givetvis inte ppet att handikappomsorgen kostar fr mycket. Man sger "En rttighetsbaserad lagstiftning medger inte ett tillrckligt lokalt handlingsutrymme fr att kunna pverka kostnadsutvecklingen".
Man sger givetvis inte heller ppet att man vill minska funktionshindrades rttigheter. Istllet skriver man att LSS "brister i frga om helhetssyn och flexibilitet".
Den samlade lag om vrd och omsorg som man freslr ska vara en "skyldighetsbaserad lag". Ett beslut ska kunna laglighetsprvas i domstol. Dessutom ska patientnmnderna utstrcka sin verksamhet till att omfatta ocks detta omrde.
Det lter ju bra. nda tills man frstr att det r kommunen sjlv, som genom "kommunala riktlinjer" ska definiera sina skyldigheter gentemot funktionshindrade och att laglighetsprvningen bara handlar om beslutet varit formellt riktigt. Och att patientnmndernas verksamhet r till intet frpliktigande.
Man sger givetvis inte att man tycker att funktionshindrade har det fr bra i jmfrelse med andra som r i behov av samhllets std. Man sger sig vilja "bidra till en mer jmlik stllning mellan svl olika grupper av funktionshindrade som mellan funktionshindrade och andra behvande grupper".
Jo, jmlikhet r ju bra. Men det var inte den typen av jmlikhet som var mlet med stdet till funktionshindrade. S hr uttalade sig riksdagen redan 1982: "Handikappades rtt till levnadsfrhllanden, som r likvrdiga andra mnniskors, fr inte pverkas av svngningar i samhllsekonomin. tgrder fr att skapa delaktighet och gemenskap mste vidtas ven om samhllets ekonomi r anstrngd" (SOU 1982:46, sid 119).
Skriften "En samlad lag om vrd och omsorg" r i grunden en falsk och omoralisk skrift. Falsk, drfr att den gng p gng motiverar sina frslag med andra motiv n de verkliga. Omoralisk drfr att den bryter mot den mdosamt uppbyggda solidariska samhllssyn som ligger till grund fr rttighetslagen LSS.
Svenska Kommunfrbundet, En samlad lag om vrd och omsorg? 168 sidor, 1999. Kommentus frlag AB. Pris 150 kr + moms och frakt.
Tel: 08-709 59 90, fax: 08-709 59 80