Artikel i Intra 2/1999.

 

Lill Jansson har arbetat som vŒrdare i mŒnga Œr. I hšstas genomfšrde hon en rad intervjuer med personal i gruppboenden, 34 vŒrdare och fyra chefer. Resultatet blev en 10-poŠngsuppsats i pedagogik vid Gšteborgs universitet. Detta Šr ett sammandrag av denna uppsats.

 

 

 

 

Att fšrstŒ sitt uppdrag

 

 

 

Av Lill Jansson

 

 

 

VŒrdarnas yrkesroll Šr otydlig. NŠr olika vŒrdare beskriver sitt arbete Šr det ofta svŒrt att fšrstŒ att det Šr samma yrkesroll de talar om. En stor del av yrkeskŒren har inte fšrstŒtt vari deras uppdrag ligger. Kunskaperna om LSS mŒlsŠttningar Šr obefintliga eller bristfŠlliga.

 

I en organisation som erbjuder utvecklingsstšrda mŠnniskor stšd och service Šr det naturligtvis de personer som gšr detta, som ska betraktas som nyckelpersoner. Arbetsledare och chefer har ett stort ansvar, men det Šr vŒrdarna som stŒr fšr mštet med den utvecklingsstšrde individen.

Trots det Šr det fšr det mesta cheferna som Œker pŒ kurs och utvecklar sina ledaregenskaper. Men i dagens fšrvaltningar fŒr chefer en allt mer administrativ funktion. FrŒn att tidigare ha funnits med i verksamheten har deras roll som motiverare och katalysator i det nŠrmaste fšrsvunnit. Samtliga vŒrdare  som jag intervjuat i min undersškning trŠffar sina chefer bara ett par timmar varannan eller var tredje vecka, dŒ man har personalmšte.

 

 

"Ta hand om" eller vara ett stšd

 

Arbetet med personer med utvecklingsstšrning har fšrŠndrats radikalt. Tidigare var vŒrdarnas uppgift att vŒrda, vilket ofta fick betydelsen att ta hand om. Det Šr stor skillnad pŒ att ta hand om nŒgon och att vara ett stšd. Fšr att ta ett tydligt exempel: om en vŒrdares uppgift tidigare var att laga den utvecklingsstšrde personens mat och klŠ pŒ henne, sŒ Šr samme vŒrdares uppgift idag att stšdja henne i att sjŠlv laga sin mat och sjŠlv klŠ pŒ sig.

Denna perspektivfšrskjutning Šr inte bara omvŠlvande fšr beršrda parter, den stŠller ocksŒ helt andra krav pŒ personalen. Det Šr skillnad pŒ att vŒrda nŒgon man anser vara sjuk och att stšdja en person med speciella behov.

Trots denna perspektivfšrskjutning verkar mŒnga vŒrdares syn pŒ sitt arbete inte ha fšrŠndrats. Det Šr inte ovanligt att man benŠmner sig sjŠlv som "kommunal piga" eller "professionell hemmafru" och tycker att arbetet till stšrsta delen bestŒr av att hŒlla golven rena och kylskŒpet vŠlfyllt.

Detta stŠmmer dŒligt šverens med mŒlsŠttningarna i LSS - att den utvecklingsstšrde har rŠtt att leva ett sŒ normalt och sjŠlvstŠndigt liv som mšjligt. MŒnga vŒrdare brister i sitt uppdrag - att stšdja. Detta Šr inte sŒ underligt med tanke pŒ att vŒrdarna tidigare verkat i en organisation dŠr reflektion och ett mŒlinriktat arbete utifrŒn rŠttsliga principer, inte prioriterats. Men det finns ocksŒ klara brister i kommunernas sŠtt att tillgodose  vŒrdarnas behov av kunskap om deras nya roll.

 

 

Klarar personalen sin uppgift?

 

Gruppbostaden Šr en bostad med sŠrskilt stšd. I detta, sitt hem, har varje person rŠtt att fŒ det stšd och den hjŠlp hon eller han behšver. Behoven skiljer sig Œt eftersom det Šr individer som bor i gruppbostaden. Inte ett kollektiv. Det Šr stor skillnad.

Klarar personalen denna uppgift? Tidigare talades det sŠllan om stšd utifrŒn individuella termer. DŒ var det kollektivet som gŠllde. Vi pratade om hur vi bŠst skulle vŒrda eller upptrŠda mot utvecklingsstšrda personer. Vad behšver denna grupp mŠnniskor bŠst, frŒgade vi oss. Idag ska vŒrdarna stŠlla sig frŒgan: Vad har denna individ fšr behov? Vad behšver Berit? Och vad behšver Bosse?

 

 

Vilka Šr vŒrdarna?

 

Vilka Šr dŒ de som ska fšrmedla detta stšd?

Flera av de vŒrdare som intervjuats har varit i yrket lŠnge. En inte ovanlig historia Šr att man bodde i nŠrheten av nŒgon stšrre institution och nŠr de egna barnen blev stšrre ville man ut i arbetslivet. DŒ fšll det sig naturligt att man sškte arbete som vŒrdare. NŠrheten till arbetsplatsen var en fšrdel och av dem som anstŠllde betraktades det som en merit att man fostrat egna barn.

 

"Det bšrjade med att min granne bšrjade arbeta pŒ vŒrdhemmet. Hon gjorde det pŒ kvŠllar och innan hennes man kom hem frŒn jobbet sŒ passade jag hennes ungar, Efter ett tag tŠnkte jag att jag kunde ju ocksŒ bšrja jobba dŠr. Och sŒ kunde hon passa mina barn en stund pŒ eftermiddagen. Det var hemskt spŠnnande i bšrjan. PŒ jobbet fick vi ju lšn fšr samma jobb som vi gjorde hemma utan lšn. Sedan nŠr barnen blev lite stšrre, ja, dŒ jobbade vi heltid. Det var vŠldigt mŒnga som gjorde sŒ. Ett tag var det nŠstan hela gŒrden."

 

€ven bland dem som varit i yrket en kortare tid Šr det svŒrt att finna personer som verkligen haft som mŒl i sitt yrkesliv att arbeta som vŒrdare. Bland dem som har en vŒrdarutbildning i nŒgon form, fanns det visserligen en tanke om att man ville jobba med mŠnniskor - eller vŒrd av mŠnniskor, men dŠrmed inte sagt att det var personer med utvecklingsstšrning som man ville jobba med. Att sŒ blev fallet handlar i de flesta fall om att det var den verksamhet dŠr det var lŠttast att fŒ anstŠllning.

 

"Jag gick pŒ vŒrdlinjen pŒ gymnasiet. Varfšr vet jag inte riktigt, det bara blev sŒ. Egentligen ville jag jobba pŒ sjukhus, jag hade praktiserat dŠr. Men nŠr jag gick ut gymnasiet fanns det inga jobb pŒ sjukhuset. SŒ dŒ bšrjade jag pŒ en gruppbostad."

 

 

Ett annat skŠl kan vara arbetsvillkoren:

 

"Jag var mest intresserad av arbetstiderna. Jag hade tŠnkt att hŒlla pŒ med konsthantverk vid sidan om. DŒ Šr det bra med deltid. SŒ dŒ bšrjade jag pŒ en gruppbostad."

 

TillgŒngen till arbete, mšjligheten till en anstŠllning utan formella meriter och de mšjligheter som arbetstidens fšrlŠggning ger, anges genomgŒende som de viktigaste anledningarna till yrkesvalet.

 

VŒrdarna Šr ocksŒ en pŒfallande brokig skara. Skillnaderna Šr stora vad gŠller Œlder, utbildning och tidigare arbetslivserfarenhet.

 

 

Utbildning

 

VŒrdarna sjŠlva har ofta en ambivalent instŠllning till utbildning. De som saknar utbildning anser att de Šr lika duktiga som de som har adekvat utbildning. De som har en vŒrdarutbildning anser generellt heller inte att de gšr ett bŠttre arbete. DŠremot tycker bŒda dessa grupper att en specifik vŒrdarutbildning som handlar om utvecklingsstšrning, ska stŠllas som ett kvalifikationskrav nŠr kommunen anstŠller nya vŒrdare. SkŠlet till detta Šr inte de kunskaper som verksamheten dŒ tillfšrs, utan en fšrhoppning om att dŠrigenom hšja yrkets status.

 

"Ska lšnerna nŒgonsin bli hšgre i det hŠr jobbet sŒ mŒste statusen bli bŠttre. Som det Šr nu verkar alla tror att det hŠr Šr ett skitjobb som vem som helst klarar av."

 

En hšgre status skulle inte bara bidra till hšgre lšner, tror man. Den skulle ocksŒ ška sjŠlvfšrtroendet bland vŒrdarna. En av vŒrdarna, som nyligen genomgŒtt en nŠstan ettŒrig personalutbildning sŠger sŒ hŠr:

 

"Jag vet inte om jag lŠrde mig sŒ mycket direkt. Det bŠsta Šr att jag har papper pŒ att jag kan det hŠr jobbet. HŠromdagen blev det tjafs mellan mig och en anhšrig. Vi tycker nŠstan alltid olika och jag har alltid gett mig. Men nu nŠr jag gŒtt utbildningen sŒ kŠnner jag att jag kan det hŠr och att jag har bevis fšr det. SŒ dŠrfšr sa jag till henne: Jag tycker du ska lyssna pŒ mig. Fšr jag kan det hŠr."

 

Man tror ocksŒ att en hšgre utbildning skulle resultera i ett bŠttre samarbete med de nŠrmast šverordnade. Cheferna skulle fŒ ett stšrre fšrtroende fšr personalen.

 

"Man mŠrker att chefen lyssnar mer pŒ de som har utbildning. Det verkar som han tror att de kan jobbet bŠttre. Bara fšr att de pratar pŒ ett annat sŠtt och sŒ."

 

En liten grupp vŒrdare skiljer sig markant frŒn de andra i synen pŒ kvalifikationskraven. De fšresprŒkar en lŒng hšgskoleutbildning som grundkrav fšr vŒrdarna.

 

"Utbildningen ska vara lŒng, tre fyra Œr pŒ hšgskolan. Det hŠr jobbet innehŒller sŒ mycket och det tar lŒng tid att lŠra sig grunderna. Det Šr klart att man kan lŠra sig saker i jobbet, men dŒ fŒr vi vŠnda pŒ allt i sŒ fall - dŒ fŒr det vara sŒ fšr alla yrken. Om vi kan lŠra i jobbet sŒ kan vŠl socialsekreterarna ocksŒ lŠra i jobbet. Varfšr Šr det viktigare att veta hur man ska behandla nŒgon som sšker socialbidrag och veta vad den har fšr rŠttigheter, Šn att veta hur man ska vara med en som Šr utvecklingsstšrd. De har ju ocksŒ rŠttigheter. NŠ - alla behšver lŒnga utbildningar. Och att lŠra kŠnna sig sjŠlv, att kunna hantera sig sjŠlv...sina kŠnslor, det kan man vŠl inte lŠra sig som sjuttonŒring nŠr man gŒr pŒ gymnasiet. Det tar lŒng tid. DŠrfšr ska utbildningen vara lŒng."

 

Men de flesta vŒrdarna har en i grunden negativ instŠllning till utbildning. Denna instŠllning Šr fšrstŒelig utifrŒn yrkets historia. Har man som vŒrdare i mŒnga Œr betraktats som fullt kapabel att utfšra sitt arbete Šven om man saknar utbildning, Šr det naturligtvis svŒrt att se varfšr man nu helt plštsligt skulle behšva en sŒdan. I synnerhet om man upplever att arbetsuppgifterna Šr de samma som de alltid har varit.

 

 

Arbetsgivarens instŠllning

 

€ven arbetsgivaren  har en kluven instŠllning till behovet av utbildning. I platsannonserna brukar det stŒ  att "vŒrdarutbildning eller annan form av lŠmplig utbildning Šr šnskvŠrd". DŠrefter ser man ofta det lilla tillŠgget: "Vi fŠster stor vikt vid personlig lŠmplighet". Just det dŠr sista gšr att arbetsgivaren inte Šr tvungen att anstŠlla nŒgon med adekvat utbildning, eller ens prioritera nŒgon som har vŒrdarutbildning framfšr nŒgon som inte har det.

Att en person genomgŒtt vŒrdarutbildning Šr frŠmst inte en garanti fšr att hon eller han har vissa kunskaper, anser arbetsgivaren. Man vet heller inte vilka Šmnen som ingŒr i t ex en vŒrdarutbildning. DŠremot visar utbildningen att den arbetssškande har ett intresse av att arbeta med mŠnniskor.

 

"€r man villig att genomgŒ en vŒrdarutbildning pŒ ett par Œr, sŒ visar det i alla fall att man Šr intresserad av denna typ av jobb."

 

TŠnk om man hade den synen pŒ andra yrkesgrupper! Att man, nŠr det gŠller en golvlŠggare efter genomgŒngen utbildning, inte utgŒr frŒn att han kan lŠgga golv utan bara att han Šr intresserad av golv. Eller att en jurist inte skulle kunna lagen, bara tycka att den Šr intressant.

Man sŠger ocksŒ:

 

"Oftast vŠljer man vŠl en utbildning som man Šr lŠmpad fšr, men sŒ Šr det ju inte alltid. DŠrfšr Šr det bra att jag inte behšver anstŠlla nŒgon bara fšr att den har rŠtt utbildning. Det skulle inte gŒ."

 

Det ska tillŠggas att mŒnga av de intervjuade vŒrdarna har ett mycket stort inflytande pŒ den rekrytering som sker. NŠr det vŠl Šr dags att anstŠlla nŒgon Šr det inte alls sŠkert att vŒrdarna fšresprŒkar en person med utbildning, trots att samma vŒrdare egentligen anser att endast utbildad personal ska arbeta pŒ gruppbostaden.

 

Men det finns arbetsgivare som har en annan syn pŒ utbildning. SŒ hŠr sade en:

 

"Egentligen borde vŒrdare ha en annan typ av utbildning, som kanske socialpedagogutbildning eller fritidspedagogutbildning."

 

€ndŒ Šr det svŒrt att fšrstŒ arbetsgivarens skŠl till att inte konsekvent prioritera utbildad personal. Kanske ligger det nŒgot i vad fšljande vŒrdare sŠger:

 

"Vet du, de vill inte att vŒr status ska hšjas, eller vŒra lšner, eller att vi ska fŒ mer att sŠga till om. De tycker att det Šr bra nu. De tycker att de kan det mesta bŠttre Šn oss. De tycker inte att vi ska ha mera lšn. De klagar sjŠlva pŒ sina lšner. TŠnk om vi skulle ha lika lšner som de. Ha,ha - det skulle de aldrig klara av. De behšver oss mer Šn vi behšver dem. Utan dem mŒste vi ŠndŒ jobba, men utan oss har de inget jobb. De Šr nšjda nu."

 

Vid rekrytering och utbildningsinsatser Šr det arbetsgivarens intresse av kontroll som styr. €r det sŒ att personliga egenskaper prioriteras fšr att dessa fyller arbetsgivarens syfte med att kunna styra personalen? Gšrs detta till priset av formella kvalifikationer - i form av utbildning - som skulle kunna frŠmja de utvecklingsstšrda personernas behov och rŠttigheter?

 

 

Personlig kompetens

 

Den personliga kompetensen Šr central i vŒrdarnas yrkesroll. NŠr man kan ge stšd och service till en mŠnniska som har svŒrigheter att sjŠlv fatta beslut, stŠlls man infšr svŒra val. Hur kan en vŒrdare vara sŠker pŒ att hon respekterar den enskilde individens integritet? Vad Šr skillnaden mellan att ge ett gott rŒd och att manipulera?

Den personliga kompetensen handlar om etik, ansvar, hŠnsyn, respekt och flexibilitet. Hur ska man fšrhŒlla sig till en person som inte klarar av att duscha, Šta eller gŒ pŒ toaletten sjŠlv? Hur ska man bemšta en person som hela tiden vŠntar pŒ att vŒrdaren ska tala om vad och hur man ska gšra?

 

"En kille kommer alltid och frŒgar vad han ska gšra. Och frŒgar jag honom att vad tycker du sjŠlv, sŒ sŠger han att det vet la inte jag. Och den killen...han gšr precis som man sŠger. SŠger jag att jag tycker att han ska stŠda sitt kšk...sŒ gšr han det. Jag styr ju hans liv. Jag fšrsšker att tŠnka pŒ vad som Šr bŠst fšr honom - men Šrligt talat: hur f-n ska jag kunna veta det?"

 

MŒnga av vŒrdarna som ingick i undersškningen besvarade frŒgan om vilka kunskaper de ansŒg sig behšva i sitt yrke, med tystnad eller med skratt. Flera sa: Det har jag aldrig tŠnkt pŒ.

Ovanan att reflektera šver sin yrkesroll Šr pŒtaglig. Kanske har ingen tidigare stŠllt den frŒgan. Eller, som i flera fall, dŠr man har funderat men ingen har lyssnat. Effekten har blivit att man varken infšr sina kollegor eller infšr sina chefer fšr sŒdana resonemang. Som en fšljd av den bristande dialogen reagerar man negativt pŒ fšrslag frŒn t ex den nŠrmaste chefen utan att sjŠlv komma med nŒgra konstruktiva motfšrslag.

 

"De dŠr uppe sŠger hela tiden att vi ska sŠga vŒr Œsikt. Men nŠr vi gšr det, sŒ struntar de i oss i alla fall och tycker att de sjŠlva vet bŠst. Det Šr ingen idŽ fšr oss hŠr nere att sŠga nŒt. Jag vet en gŒng fšr mŒnga Œr sedan (hŠr ges ett exempel, min anm.) dŒ fšrsškte jag sŠga nŒt och jag visste att jag hade rŠtt...Men det var ingen som lyssnade. Efter flera Œr kom de pŒ att jag hade rŠtt. Men dŒ hade de vŠl glšmt vad jag sagt. De trodde vŠl att det var nŒgot som de sjŠlva hade kommit pŒ."

 

Efterhand nŠmner vŒrdarna en rad kompetenser som de anser sig behšva i sitt yrkesutšvande. Det ršr sig om allt frŒn att ha en švertygelse om mŠnniskors lika vŠrde och lika rŠttigheter, till kunskaper om hur man syr gardiner. Tre tydliga kompetenser framtrŠder: TŒlamod, lyhšrdhet och empatisk fšrmŒga.

 

 

TŒlamod

 

En utveckling och fšrŠndring hos de personer som bor i gruppbostaden sker i mŒnga fall efter en oerhšrt lŒng process.

 

"Det kan ta flera Œr fšr en mŠnniska att lŠra sig knyta sina skor. DŒ mŒste man ha tŒlamod. Att inte ge upp efter nŒgra mŒnader Šven om det verkar som han aldrig kommer att lŠra sig det. Fšr till slut gŒr det, kanske."

 

Ett annat uttryck fšr tŒlamod handlar om att stŒ ut:

 

"Det bor en kvinna hŠr. Hon tjatar verkligen hŒl i huvudet pŒ en. Hon tjatar hela tiden om samma saker, om och om igen. Efter ett tag blir man ganska trštt."

 

 

Lyhšrdhet

 

MŒnga av dem som bor i gruppbostŠderna saknar verbal fšrmŒga och uttrycker sig pŒ andra sŠtt Šn med talsprŒk. Fšr vŒrdaren gŠller det att fšrstŒ vad t ex ett ansiktsuttryck eller ett skrik betyder.

 

"En av killarna kan inte prata. Fast han vill en massa saker och tycker en massa saker. SŒ han ojar sig och hoppar upp och ner. DŒ mŒste jag vara lyhšrd annars fattar jag inte vad han menar."

 

Att vara lyhšrd innebŠr ocksŒ att fšrstŒ att det som verkligen sŠgs inte alltid Šr det som menas:

 

"NŠr B sŠger att hon mŒste gŒ till affŠren och kšpa nŠsdukar, sŒ vet jag att hon egentligen vill ut pŒ stan. Kanske kolla lite i affŠrer eller gŒ och fika. Hon vet att hon har massor av nŠsdukar hemma, hon vill bara ut."

 

Lyhšrdheten Šr en form av fšrtrogenhetskunskap. Fšr att kunna tolka rŠtt sŒ krŠvs erfarenhet. NŠr man gšr dessa tolkningar sŒ underlŠttar det om man i en arbetsgrupp hela tiden reflekterar šver det arbete man utfšr och varfšr man utfšr det. Man kan ocksŒ fŒ hjŠlp av kollegor som har stšrre erfarenhet och som kommit en bit pŒ vŠgen i arbetet med att fšrstŒ vad en person egentligen menar. Men inte alltid:

 

"NŠr jag bšrjade hŠr sŒ tŠnkte jag att jag skulle kunna lŠra mig sŒ mycket av dem som jobbat lŠnge. Men jag vet inte. De tar hand om dem. Jag menar, de verkar tro att de som bor hŠr inte klarar av nŒgonting alls. Men det vŠrsta Šr att jag ocksŒ bšrjar bli sŒdan. Jag glšmmer mer och mer det jag lŠrde mig i skolan. Fšr ingen annan gšr sŒ."

 

VŒrdarens yrke har sŒ radikalt fšrŠndrats under senare Œr att det blivit ett nytt yrke. Det innebŠr att en mŠnniska som arbetat i mŒnga Œr i sjŠlva verket har sina grundlŠggande erfarenheter av ett annat yrke.

 

 

Empati

 

Den empatiska fšrmŒgan Šr stšrre Šn att bara frŒga sig sjŠlv hur man personligen skulle ha upplevt en specifik situation. Empati innebŠr framfšr allt en fšrmŒga att sŠtta sig in i och fšrstŒ en annan mŠnniskas upplevelsevŠrld. I intervjuerna framkommer det att vŒrdarna menar olika saker nŠr de talar om empati. Jag tror att vŒrdarna som yrkeskŒr saknar en gemensam terminologi. Detta pŒverkar ocksŒ deras professionalitet. Hur vet man att man arbetar mot samma mŒl om man inte Šr šverens om betydelsen av olika ord.

De flesta anser att sŒvŠl tŒlamodet, lyhšrdheten och empatin Šr personliga egenskaper som inte gŒr att fšrŠndra i nŒgon stšrre grad. Men min uppfattning Šr att samtliga dessa egenskaper gŒr att utveckla med kunskap. Det Šr rimligt att tro att t ex škade kunskaper i psykologi skulle kunna ge fšrklaringar pŒ varfšr nŒgon "tjatar hŒl i huvudet pŒ en" och varfšr man sjŠlv upplever det som sŒ. …kade kunskaper om vilka behov en mŠnniska kan tŠnkas vilja tillfredsstŠlla genom detta oavbrutna tjat, leder till škad fšrstŒelse och kanske ocksŒ till en mšjlighet att kunna erbjuda andra vŠgar fšr att tillfredsstŠlla sina behov.

 

"Fšrr blev jag sŒ irriterad pŒ S hela tiden. Hon Šr sŒ lŒngsam. Och lat trodde jag. Om jag sŠger till henne att hon ska ta tvŠtten ur maskinen sŒ stŒr hon bara dŠr och stirrar in i maskinen. Fšrr kunde jag bli arg. Men sŒ en gŒng var jag och lyssnade pŒ en gubbe, det var ett fšredrag, och han pratade om demens. Jag kŠnde igen det. Om S bara stirrar in i maskinen sŒ kan det bero pŒ att hon glšmt vad hon skulle gšra. Nu blir jag inte lika irriterad pŒ henne faktiskt. Det Šr ju inte fšr att hon Šr lat som hon bara stirrar, det beror pŒ hennes hjŠrna. Jag har mycket mera tŒlamod."

 

 

Att fšrstŒ sina egna behov

 

En mindre grupp av intervjuade vŒrdare skiljer sig frŒn de andra. Fšr dem Šr det sjŠlvklart vilken kompetens som Šr den viktigaste. NŒgon kallar den fšr sjŠlvkŠnnedom, en annan talar om att "ha koll pŒ sig sjŠlv" medan en tredje talar om vikten av att "analysera sig sjŠlv". En av dem uttrycker det sŒ hŠr:

 

"Du kan vara hur gosig och mysig som helst och ha vŠrldens mest humanistiska mŠnniskosyn, men kŠnner du inte dig sjŠlv och dina egna behov...sŒ Šr du ute och cyklar. De utvecklingsstšrda har inte en chans om du inte kan hŒlla isŠr dig sjŠlv och vad du vill med dem och vad de vill. De fŒr aldrig en chans att ha nŒgot inflytande om du Šr dŠr och blandar ihop dina egna šnskningar med deras."

 

Dessa vŒrdare talar ocksŒ om en vŒrdares skyldighet att vilja fšrŠndra och dŠrmed att vilja fšrŠndring av sig sjŠlv.

 

"Man mŒste hela tiden titta pŒ sig sjŠlv i ett mikroskŒp, sŒ att man kan se Šven sina trista sidor. Kanske vill man fšrŠndra dem. Hur det Šn Šr, sŒ mŒste man fšrŠndras. Fšr gšr vi inte det sŒ kan inte de som bor hŠr heller gšra det. "

 

NŠr vŒrdarens behov stŒr i samklang med den utvecklingsstšrdes behov brukar inga problem uppstŒ. Det gšr det dŠremot nŠr vŒrdaren fšrsšker tillfredsstŠlla sina egna behov pŒ bekostnad av den utvecklingsstšrde personens behov. Det senare Šr inte ovanligt, vill jag pŒstŒ. Tydligt blir detta nŠr vŒrdarens behov av att vara duktig och att uppfattas som duktig av andra, fšrhindrar att den utvecklingsstšrde personen ges mšjlighet att utfšra saker som hon eller han faktiskt klarar av.

VŒrdaren kan ocksŒ kŠnna sig tvungen att "kšra šver" den utvecklingsstšrde fšr att tillfredsstŠlla andras behov, t ex anhšrigas:

 

"Jag Šr hela tiden sŒ rŠdd att de ska komma, fšr jag vet att nŠr de kommer och ser att hans sŠng Šr slarvigt bŠddad, sŒ tycker de att personalen Šr dŒlig och lat, som inte ens kan bŠdda hans sŠng. Och dŒ kŠnner jag mig jŠttedum. De fattar inte vad jag menar. Det viktiga Šr ju fšr dem att sŠngen Šr snyggt bŠddad, inte att han gjort det sjŠlv. SŒ nŠr jag jobbar sŒ bŠddar jag hans sŠng."

 

Det kan ocksŒ gŠlla kollegorna:

 

"Det gŒr inte att gšra som man ska gšra. Om alla som bor hŠr ska gšra det de kan sŒ tar det sŒ lŒng tid och dŒ hinner jag inte...PŒ helgerna t ex, om alla ska duscha sjŠlva och duka sjŠlva och sŒ...dŒ hinner inte jag tvŠtta golvet innan dagpersonalen kommer och jag vet att de tycker att det Šr dŒligt gjort av mig. Det kŠnns som om de tycker att det ska vara klart nŠr de kommer. Jag kŠnner mig dum om jag inte hunnit med."

 

 

StŠdbehov och egna behov

 

Genom intervjuerna har det framkommit att stŠdningen Šr nŒgot vŠldigt centralt i en gruppbostad. Av mŒnga uppfattas stŠdningen som en mšjlighet att fŒ utrŠtta nŒgot som ger ett synligt resultat. En mšjlighet att fŒ kŠnna att man verkligen gjort nŒgot under sitt arbetspass.

Problemet uppstŒr nŠr man ska definiera vad som Šr "normal" stŠdning. Just stŠdningen belyser hur olika vi uppfattar vad som Šr normalt och hur dessa olika uppfattningar ofta stŒr i vŠgen fšr att kunna se vad som egentligen Šr den utvecklingsstšrde personens behov.

 

Ofta projicerar man ocksŒ sina egna kŠnslor pŒ den utvecklingsstšrde personen:

 

"B sitter hela tiden pŒ sitt rum och lŠser och lyssnar pŒ radion. Alldeles ensam. Jag fšrsšker hela tiden dra ut honom till oss andra. Jag ser ju hur ledsen och ensam han kŠnner sig nŠr han inte fŒr vara med i gemenskapen. Det Šr nŠstan sŒ att jag bšrjar grŒta nŠr jag tŠnker pŒ det. Men han vill inte. Han gŒr hela tiden in till sitt rum. Han fattar inte hur ensam han Šr. Han verkar inte vilja inse det."

 

HŠr mŒste man vara uppmŠrksam. €r det sjŠlvklart att det Šr mannen som vŒrdaren talar om, eller talar hon om sig sjŠlv?

 

 

En del har lyckats

 

SvŒrigheterna i vŒrdaryrket hŠnger samman med de senaste Œrens dramatiska fšrŠndringar fšr personer med utvecklingsstšrning. En del vŒrdare med mŒngŒrig erfarenhet i bagaget har lyckats fšrŠndra sina perspektiv och sina attityder. Men mŒnga andra gamla sŒvŠl som nya har inte insett fšrŠndringarnas betydelse fšr den egna yrkesrollen. Kunskaperna om vad syftet med verksamheten Šr - sŒ som den uttrycks i LSS - Šr mycket bristfŠlliga. Trots att det Šr fem Œr sedan lagen trŠdde i kraft, sŒ var det ingen av de nio vŒrdarna som intervjuades enskilt, som kunde redogšra fšr lagens intentioner eller innehŒll.

 

Det rŒder ingen som helst tvekan om att flertalet vŒrdare Šr hŠngivna sin uppgift och att det finns stor kompetens inom yrkeskŒren. Men det behšvs en tydligare mŒlstyrning, en fokusering pŒ uppdraget och en helt annan satsning pŒ att hšja kunskapsnivŒn hos vŒrdarna Šn vad som nu Šr fallet.

 

Sammanfattningen av Lill Janssons 10-poŠngsuppsats har gjorts av Hans Hallerfors.