Artikel i Intra 2/1999.
Lill Jansson har arbetat som vrdare i mnga r. I hstas genomfrde hon en rad intervjuer med personal i gruppboenden, 34 vrdare och fyra chefer. Resultatet blev en 10-pongsuppsats i pedagogik vid Gteborgs universitet. Detta r ett sammandrag av denna uppsats.
Vrdarnas yrkesroll r
otydlig. Nr olika vrdare beskriver sitt arbete r det ofta svrt att frst
att det r samma yrkesroll de talar om. En stor del av yrkeskren har inte
frsttt vari deras uppdrag ligger. Kunskaperna om LSS mlsttningar r
obefintliga eller bristflliga.
I en organisation som erbjuder utvecklingsstrda mnniskor std och service r det naturligtvis de personer som gr detta, som ska betraktas som nyckelpersoner. Arbetsledare och chefer har ett stort ansvar, men det r vrdarna som str fr mtet med den utvecklingsstrde individen.
Trots det r det fr det mesta cheferna som ker p kurs och utvecklar sina ledaregenskaper. Men i dagens frvaltningar fr chefer en allt mer administrativ funktion. Frn att tidigare ha funnits med i verksamheten har deras roll som motiverare och katalysator i det nrmaste frsvunnit. Samtliga vrdare som jag intervjuat i min underskning trffar sina chefer bara ett par timmar varannan eller var tredje vecka, d man har personalmte.
Arbetet med personer med utvecklingsstrning har frndrats radikalt. Tidigare var vrdarnas uppgift att vrda, vilket ofta fick betydelsen att ta hand om. Det r stor skillnad p att ta hand om ngon och att vara ett std. Fr att ta ett tydligt exempel: om en vrdares uppgift tidigare var att laga den utvecklingsstrde personens mat och kl p henne, s r samme vrdares uppgift idag att stdja henne i att sjlv laga sin mat och sjlv kl p sig.
Denna perspektivfrskjutning r inte bara omvlvande fr berrda parter, den stller ocks helt andra krav p personalen. Det r skillnad p att vrda ngon man anser vara sjuk och att stdja en person med speciella behov.
Trots denna perspektivfrskjutning verkar mnga vrdares syn p sitt arbete inte ha frndrats. Det r inte ovanligt att man benmner sig sjlv som "kommunal piga" eller "professionell hemmafru" och tycker att arbetet till strsta delen bestr av att hlla golven rena och kylskpet vlfyllt.
Detta stmmer dligt verens med mlsttningarna i LSS - att den utvecklingsstrde har rtt att leva ett s normalt och sjlvstndigt liv som mjligt. Mnga vrdare brister i sitt uppdrag - att stdja. Detta r inte s underligt med tanke p att vrdarna tidigare verkat i en organisation dr reflektion och ett mlinriktat arbete utifrn rttsliga principer, inte prioriterats. Men det finns ocks klara brister i kommunernas stt att tillgodose vrdarnas behov av kunskap om deras nya roll.
Gruppbostaden r en bostad med srskilt std. I detta, sitt hem, har varje person rtt att f det std och den hjlp hon eller han behver. Behoven skiljer sig t eftersom det r individer som bor i gruppbostaden. Inte ett kollektiv. Det r stor skillnad.
Klarar personalen denna uppgift? Tidigare talades det sllan om std utifrn individuella termer. D var det kollektivet som gllde. Vi pratade om hur vi bst skulle vrda eller upptrda mot utvecklingsstrda personer. Vad behver denna grupp mnniskor bst, frgade vi oss. Idag ska vrdarna stlla sig frgan: Vad har denna individ fr behov? Vad behver Berit? Och vad behver Bosse?
Vilka r d de som ska frmedla detta std?
Flera av de vrdare som intervjuats har varit i yrket lnge. En inte ovanlig historia r att man bodde i nrheten av ngon strre institution och nr de egna barnen blev strre ville man ut i arbetslivet. D fll det sig naturligt att man skte arbete som vrdare. Nrheten till arbetsplatsen var en frdel och av dem som anstllde betraktades det som en merit att man fostrat egna barn.
"Det brjade med att min granne brjade arbeta p vrdhemmet. Hon gjorde det p kvllar och innan hennes man kom hem frn jobbet s passade jag hennes ungar, Efter ett tag tnkte jag att jag kunde ju ocks brja jobba dr. Och s kunde hon passa mina barn en stund p eftermiddagen. Det var hemskt spnnande i brjan. P jobbet fick vi ju ln fr samma jobb som vi gjorde hemma utan ln. Sedan nr barnen blev lite strre, ja, d jobbade vi heltid. Det var vldigt mnga som gjorde s. Ett tag var det nstan hela grden."
ven bland dem som varit i yrket en kortare tid r det svrt att finna personer som verkligen haft som ml i sitt yrkesliv att arbeta som vrdare. Bland dem som har en vrdarutbildning i ngon form, fanns det visserligen en tanke om att man ville jobba med mnniskor - eller vrd av mnniskor, men drmed inte sagt att det var personer med utvecklingsstrning som man ville jobba med. Att s blev fallet handlar i de flesta fall om att det var den verksamhet dr det var lttast att f anstllning.
"Jag gick p vrdlinjen p gymnasiet. Varfr vet jag inte riktigt, det bara blev s. Egentligen ville jag jobba p sjukhus, jag hade praktiserat dr. Men nr jag gick ut gymnasiet fanns det inga jobb p sjukhuset. S d brjade jag p en gruppbostad."
Ett annat skl kan vara arbetsvillkoren:
"Jag var mest intresserad av arbetstiderna. Jag hade tnkt att hlla p med konsthantverk vid sidan om. D r det bra med deltid. S d brjade jag p en gruppbostad."
Tillgngen till arbete, mjligheten till en anstllning utan formella meriter och de mjligheter som arbetstidens frlggning ger, anges genomgende som de viktigaste anledningarna till yrkesvalet.
Vrdarna r ocks en pfallande brokig skara. Skillnaderna r stora vad gller lder, utbildning och tidigare arbetslivserfarenhet.
Vrdarna sjlva har ofta en ambivalent instllning till utbildning. De som saknar utbildning anser att de r lika duktiga som de som har adekvat utbildning. De som har en vrdarutbildning anser generellt heller inte att de gr ett bttre arbete. Dremot tycker bda dessa grupper att en specifik vrdarutbildning som handlar om utvecklingsstrning, ska stllas som ett kvalifikationskrav nr kommunen anstller nya vrdare. Sklet till detta r inte de kunskaper som verksamheten d tillfrs, utan en frhoppning om att drigenom hja yrkets status.
"Ska lnerna ngonsin bli hgre i det hr jobbet s mste statusen bli bttre. Som det r nu verkar alla tror att det hr r ett skitjobb som vem som helst klarar av."
En hgre status skulle inte bara bidra till hgre lner, tror man. Den skulle ocks ka sjlvfrtroendet bland vrdarna. En av vrdarna, som nyligen genomgtt en nstan ettrig personalutbildning sger s hr:
"Jag vet inte om jag lrde mig s mycket direkt. Det bsta r att jag har papper p att jag kan det hr jobbet. Hromdagen blev det tjafs mellan mig och en anhrig. Vi tycker nstan alltid olika och jag har alltid gett mig. Men nu nr jag gtt utbildningen s knner jag att jag kan det hr och att jag har bevis fr det. S drfr sa jag till henne: Jag tycker du ska lyssna p mig. Fr jag kan det hr."
Man tror ocks att en hgre utbildning skulle resultera i ett bttre samarbete med de nrmast verordnade. Cheferna skulle f ett strre frtroende fr personalen.
"Man mrker att chefen lyssnar mer p de som har utbildning. Det verkar som han tror att de kan jobbet bttre. Bara fr att de pratar p ett annat stt och s."
En liten grupp vrdare skiljer sig markant frn de andra i synen p kvalifikationskraven. De fresprkar en lng hgskoleutbildning som grundkrav fr vrdarna.
"Utbildningen ska vara lng, tre fyra r p hgskolan. Det hr jobbet innehller s mycket och det tar lng tid att lra sig grunderna. Det r klart att man kan lra sig saker i jobbet, men d fr vi vnda p allt i s fall - d fr det vara s fr alla yrken. Om vi kan lra i jobbet s kan vl socialsekreterarna ocks lra i jobbet. Varfr r det viktigare att veta hur man ska behandla ngon som sker socialbidrag och veta vad den har fr rttigheter, n att veta hur man ska vara med en som r utvecklingsstrd. De har ju ocks rttigheter. N - alla behver lnga utbildningar. Och att lra knna sig sjlv, att kunna hantera sig sjlv...sina knslor, det kan man vl inte lra sig som sjuttonring nr man gr p gymnasiet. Det tar lng tid. Drfr ska utbildningen vara lng."
Men de flesta vrdarna har en i grunden negativ instllning till utbildning. Denna instllning r frstelig utifrn yrkets historia. Har man som vrdare i mnga r betraktats som fullt kapabel att utfra sitt arbete ven om man saknar utbildning, r det naturligtvis svrt att se varfr man nu helt pltsligt skulle behva en sdan. I synnerhet om man upplever att arbetsuppgifterna r de samma som de alltid har varit.
ven arbetsgivaren har en kluven instllning till behovet av utbildning. I platsannonserna brukar det st att "vrdarutbildning eller annan form av lmplig utbildning r nskvrd". Drefter ser man ofta det lilla tillgget: "Vi fster stor vikt vid personlig lmplighet". Just det dr sista gr att arbetsgivaren inte r tvungen att anstlla ngon med adekvat utbildning, eller ens prioritera ngon som har vrdarutbildning framfr ngon som inte har det.
Att en person genomgtt vrdarutbildning r frmst inte en garanti fr att hon eller han har vissa kunskaper, anser arbetsgivaren. Man vet heller inte vilka mnen som ingr i t ex en vrdarutbildning. Dremot visar utbildningen att den arbetsskande har ett intresse av att arbeta med mnniskor.
"r man villig att genomg en vrdarutbildning p ett par r, s visar det i alla fall att man r intresserad av denna typ av jobb."
Tnk om man hade den synen p andra yrkesgrupper! Att man, nr det gller en golvlggare efter genomgngen utbildning, inte utgr frn att han kan lgga golv utan bara att han r intresserad av golv. Eller att en jurist inte skulle kunna lagen, bara tycka att den r intressant.
Man sger ocks:
"Oftast vljer man vl en utbildning som man r
lmpad fr, men s r det ju inte alltid. Drfr r det bra att jag inte
behver anstlla ngon bara fr att den har rtt utbildning. Det skulle inte
g."
Det ska tillggas att mnga av de intervjuade vrdarna har ett mycket stort inflytande p den rekrytering som sker. Nr det vl r dags att anstlla ngon r det inte alls skert att vrdarna fresprkar en person med utbildning, trots att samma vrdare egentligen anser att endast utbildad personal ska arbeta p gruppbostaden.
Men det finns arbetsgivare som har en annan syn p utbildning. S hr sade en:
"Egentligen borde vrdare ha en annan typ av utbildning, som kanske socialpedagogutbildning eller fritidspedagogutbildning."
nd r det svrt att frst arbetsgivarens skl till att inte konsekvent prioritera utbildad personal. Kanske ligger det ngot i vad fljande vrdare sger:
"Vet du, de vill inte att vr status ska hjas, eller vra lner, eller att vi ska f mer att sga till om. De tycker att det r bra nu. De tycker att de kan det mesta bttre n oss. De tycker inte att vi ska ha mera ln. De klagar sjlva p sina lner. Tnk om vi skulle ha lika lner som de. Ha,ha - det skulle de aldrig klara av. De behver oss mer n vi behver dem. Utan dem mste vi nd jobba, men utan oss har de inget jobb. De r njda nu."
Vid rekrytering och utbildningsinsatser r det arbetsgivarens intresse av kontroll som styr. r det s att personliga egenskaper prioriteras fr att dessa fyller arbetsgivarens syfte med att kunna styra personalen? Grs detta till priset av formella kvalifikationer - i form av utbildning - som skulle kunna frmja de utvecklingsstrda personernas behov och rttigheter?
Den personliga kompetensen r central i vrdarnas yrkesroll. Nr man kan ge std och service till en mnniska som har svrigheter att sjlv fatta beslut, stlls man infr svra val. Hur kan en vrdare vara sker p att hon respekterar den enskilde individens integritet? Vad r skillnaden mellan att ge ett gott rd och att manipulera?
Den personliga kompetensen handlar om etik, ansvar, hnsyn, respekt och flexibilitet. Hur ska man frhlla sig till en person som inte klarar av att duscha, ta eller g p toaletten sjlv? Hur ska man bemta en person som hela tiden vntar p att vrdaren ska tala om vad och hur man ska gra?
"En kille kommer alltid och frgar vad han ska gra. Och frgar jag honom att vad tycker du sjlv, s sger han att det vet la inte jag. Och den killen...han gr precis som man sger. Sger jag att jag tycker att han ska stda sitt kk...s gr han det. Jag styr ju hans liv. Jag frsker att tnka p vad som r bst fr honom - men rligt talat: hur f-n ska jag kunna veta det?"
Mnga av vrdarna som ingick i underskningen besvarade frgan om vilka kunskaper de ansg sig behva i sitt yrke, med tystnad eller med skratt. Flera sa: Det har jag aldrig tnkt p.
Ovanan att reflektera ver sin yrkesroll r ptaglig. Kanske har ingen tidigare stllt den frgan. Eller, som i flera fall, dr man har funderat men ingen har lyssnat. Effekten har blivit att man varken infr sina kollegor eller infr sina chefer fr sdana resonemang. Som en fljd av den bristande dialogen reagerar man negativt p frslag frn t ex den nrmaste chefen utan att sjlv komma med ngra konstruktiva motfrslag.
"De dr uppe sger hela tiden att vi ska sga vr sikt. Men nr vi gr det, s struntar de i oss i alla fall och tycker att de sjlva vet bst. Det r ingen id fr oss hr nere att sga nt. Jag vet en gng fr mnga r sedan (hr ges ett exempel, min anm.) d frskte jag sga nt och jag visste att jag hade rtt...Men det var ingen som lyssnade. Efter flera r kom de p att jag hade rtt. Men d hade de vl glmt vad jag sagt. De trodde vl att det var ngot som de sjlva hade kommit p."
Efterhand nmner vrdarna en rad kompetenser som de anser sig behva i sitt yrkesutvande. Det rr sig om allt frn att ha en vertygelse om mnniskors lika vrde och lika rttigheter, till kunskaper om hur man syr gardiner. Tre tydliga kompetenser framtrder: Tlamod, lyhrdhet och empatisk frmga.
En utveckling och frndring hos de personer som bor i gruppbostaden sker i mnga fall efter en oerhrt lng process.
"Det kan ta flera r fr en mnniska att lra sig knyta sina skor. D mste man ha tlamod. Att inte ge upp efter ngra mnader ven om det verkar som han aldrig kommer att lra sig det. Fr till slut gr det, kanske."
Ett annat uttryck fr tlamod handlar om att st ut:
"Det bor en kvinna hr. Hon tjatar verkligen hl i huvudet p en. Hon tjatar hela tiden om samma saker, om och om igen. Efter ett tag blir man ganska trtt."
Mnga av dem som bor i gruppbostderna saknar verbal frmga och uttrycker sig p andra stt n med talsprk. Fr vrdaren gller det att frst vad t ex ett ansiktsuttryck eller ett skrik betyder.
"En av killarna kan inte prata. Fast han vill en massa saker och tycker en massa saker. S han ojar sig och hoppar upp och ner. D mste jag vara lyhrd annars fattar jag inte vad han menar."
Att vara lyhrd innebr ocks att frst att det som verkligen sgs inte alltid r det som menas:
"Nr B sger att hon mste g till affren och kpa nsdukar, s vet jag att hon egentligen vill ut p stan. Kanske kolla lite i affrer eller g och fika. Hon vet att hon har massor av nsdukar hemma, hon vill bara ut."
Lyhrdheten r en form av frtrogenhetskunskap. Fr att kunna tolka rtt s krvs erfarenhet. Nr man gr dessa tolkningar s underlttar det om man i en arbetsgrupp hela tiden reflekterar ver det arbete man utfr och varfr man utfr det. Man kan ocks f hjlp av kollegor som har strre erfarenhet och som kommit en bit p vgen i arbetet med att frst vad en person egentligen menar. Men inte alltid:
"Nr jag brjade hr s tnkte jag att jag skulle kunna lra mig s mycket av dem som jobbat lnge. Men jag vet inte. De tar hand om dem. Jag menar, de verkar tro att de som bor hr inte klarar av ngonting alls. Men det vrsta r att jag ocks brjar bli sdan. Jag glmmer mer och mer det jag lrde mig i skolan. Fr ingen annan gr s."
Vrdarens yrke har s radikalt frndrats under senare r att det blivit ett nytt yrke. Det innebr att en mnniska som arbetat i mnga r i sjlva verket har sina grundlggande erfarenheter av ett annat yrke.
Den empatiska frmgan r strre n att bara frga sig sjlv hur man personligen skulle ha upplevt en specifik situation. Empati innebr framfr allt en frmga att stta sig in i och frst en annan mnniskas upplevelsevrld. I intervjuerna framkommer det att vrdarna menar olika saker nr de talar om empati. Jag tror att vrdarna som yrkeskr saknar en gemensam terminologi. Detta pverkar ocks deras professionalitet. Hur vet man att man arbetar mot samma ml om man inte r verens om betydelsen av olika ord.
De flesta anser att svl tlamodet, lyhrdheten och empatin r personliga egenskaper som inte gr att frndra i ngon strre grad. Men min uppfattning r att samtliga dessa egenskaper gr att utveckla med kunskap. Det r rimligt att tro att t ex kade kunskaper i psykologi skulle kunna ge frklaringar p varfr ngon "tjatar hl i huvudet p en" och varfr man sjlv upplever det som s. kade kunskaper om vilka behov en mnniska kan tnkas vilja tillfredsstlla genom detta oavbrutna tjat, leder till kad frstelse och kanske ocks till en mjlighet att kunna erbjuda andra vgar fr att tillfredsstlla sina behov.
"Frr blev jag s irriterad p S hela tiden. Hon r s lngsam. Och lat trodde jag. Om jag sger till henne att hon ska ta tvtten ur maskinen s str hon bara dr och stirrar in i maskinen. Frr kunde jag bli arg. Men s en gng var jag och lyssnade p en gubbe, det var ett fredrag, och han pratade om demens. Jag knde igen det. Om S bara stirrar in i maskinen s kan det bero p att hon glmt vad hon skulle gra. Nu blir jag inte lika irriterad p henne faktiskt. Det r ju inte fr att hon r lat som hon bara stirrar, det beror p hennes hjrna. Jag har mycket mera tlamod."
En mindre grupp av intervjuade vrdare skiljer sig frn de andra. Fr dem r det sjlvklart vilken kompetens som r den viktigaste. Ngon kallar den fr sjlvknnedom, en annan talar om att "ha koll p sig sjlv" medan en tredje talar om vikten av att "analysera sig sjlv". En av dem uttrycker det s hr:
"Du kan vara hur gosig och mysig som helst och ha vrldens mest humanistiska mnniskosyn, men knner du inte dig sjlv och dina egna behov...s r du ute och cyklar. De utvecklingsstrda har inte en chans om du inte kan hlla isr dig sjlv och vad du vill med dem och vad de vill. De fr aldrig en chans att ha ngot inflytande om du r dr och blandar ihop dina egna nskningar med deras."
Dessa vrdare talar ocks om en vrdares skyldighet att vilja frndra och drmed att vilja frndring av sig sjlv.
"Man mste hela tiden titta p sig sjlv i ett mikroskp, s att man kan se ven sina trista sidor. Kanske vill man frndra dem. Hur det n r, s mste man frndras. Fr gr vi inte det s kan inte de som bor hr heller gra det. "
Nr vrdarens behov str i samklang med den utvecklingsstrdes behov brukar inga problem uppst. Det gr det dremot nr vrdaren frsker tillfredsstlla sina egna behov p bekostnad av den utvecklingsstrde personens behov. Det senare r inte ovanligt, vill jag pst. Tydligt blir detta nr vrdarens behov av att vara duktig och att uppfattas som duktig av andra, frhindrar att den utvecklingsstrde personen ges mjlighet att utfra saker som hon eller han faktiskt klarar av.
Vrdaren kan ocks knna sig tvungen att "kra ver" den utvecklingsstrde fr att tillfredsstlla andras behov, t ex anhrigas:
"Jag r hela tiden s rdd att de ska komma, fr jag vet att nr de kommer och ser att hans sng r slarvigt bddad, s tycker de att personalen r dlig och lat, som inte ens kan bdda hans sng. Och d knner jag mig jttedum. De fattar inte vad jag menar. Det viktiga r ju fr dem att sngen r snyggt bddad, inte att han gjort det sjlv. S nr jag jobbar s bddar jag hans sng."
Det kan ocks glla kollegorna:
"Det gr inte att gra som man ska gra. Om alla som
bor hr ska gra det de kan s tar det s lng tid och d hinner jag inte...P
helgerna t ex, om alla ska duscha sjlva och duka sjlva och s...d hinner
inte jag tvtta golvet innan dagpersonalen kommer och jag vet att de tycker att
det r dligt gjort av mig. Det knns som om de tycker att det ska vara klart
nr de kommer. Jag knner mig dum om jag inte hunnit med."
Genom intervjuerna har det framkommit att stdningen r ngot vldigt centralt i en gruppbostad. Av mnga uppfattas stdningen som en mjlighet att f utrtta ngot som ger ett synligt resultat. En mjlighet att f knna att man verkligen gjort ngot under sitt arbetspass.
Problemet uppstr nr man ska definiera vad som r "normal" stdning. Just stdningen belyser hur olika vi uppfattar vad som r normalt och hur dessa olika uppfattningar ofta str i vgen fr att kunna se vad som egentligen r den utvecklingsstrde personens behov.
Ofta projicerar man ocks sina egna knslor p den utvecklingsstrde personen:
"B sitter hela tiden p sitt rum och lser och lyssnar p radion. Alldeles ensam. Jag frsker hela tiden dra ut honom till oss andra. Jag ser ju hur ledsen och ensam han knner sig nr han inte fr vara med i gemenskapen. Det r nstan s att jag brjar grta nr jag tnker p det. Men han vill inte. Han gr hela tiden in till sitt rum. Han fattar inte hur ensam han r. Han verkar inte vilja inse det."
Hr mste man vara uppmrksam. r det sjlvklart att det r mannen som vrdaren talar om, eller talar hon om sig sjlv?
Svrigheterna i vrdaryrket hnger samman med de senaste rens dramatiska frndringar fr personer med utvecklingsstrning. En del vrdare med mngrig erfarenhet i bagaget har lyckats frndra sina perspektiv och sina attityder. Men mnga andra gamla svl som nya har inte insett frndringarnas betydelse fr den egna yrkesrollen. Kunskaperna om vad syftet med verksamheten r - s som den uttrycks i LSS - r mycket bristflliga. Trots att det r fem r sedan lagen trdde i kraft, s var det ingen av de nio vrdarna som intervjuades enskilt, som kunde redogra fr lagens intentioner eller innehll.
Det rder ingen som helst tvekan om att flertalet vrdare r hngivna sin uppgift och att det finns stor kompetens inom yrkeskren. Men det behvs en tydligare mlstyrning, en fokusering p uppdraget och en helt annan satsning p att hja kunskapsnivn hos vrdarna n vad som nu r fallet.
Sammanfattningen av Lill Janssons 10-pongsuppsats har gjorts av Hans Hallerfors.